Contact Us

Use the form on the right to contact us.

         

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Nieuws

Nieuws

Op en neer over het Kanaal

Laurien

Dit voorjaar is het laatste seizoen van ROST II van start gegaan. In het vorige artikel van ROST II is er vooruit geblikt naar de evenementen die dit jaar op de planning stonden. Inmiddels zijn de eerste wedstrijden gevaren en zijn de resultaten bekend. Tijd om een update te geven van de weg naar het Europees Kampioenschap voor de van Uden Ker46.

 Voor het eerste evenement, de RORC Easter Challenge, werd de boot naar Engeland gevaren. Dit was de eerste keer van het seizoen maar zeker niet de laatste keer dat de van Uden Ker46 het Kanaal overstak. De helft van het team ging met de ROST-bus via de autotrein in Frankrijk naar Engeland, om vervolgens de ferry naar Cowes te nemen, terwijl de andere helft de boot aan het overvaren was. Gelukkig was het weer buitengewoon warm voor april, dus met windstilte en de motor aan was de overkant zo bereikt. Nadat de bemanning weer met elkaar herenigd was is de boot klaar gemaakt voor de wedstrijden op de Solent. De RORC Easter Challenge is een uniek evenement en erg nuttig aan het begin van het seizoen, omdat er coaches aanwezig waren op het water. Bij grotere boten is dit bijna nooit het geval en voor heel ROST II was het voor het eerst dat de coach niet alleen in de boot aanwezig was in de vorm van Gerd-Jan Poortman, maar ook achter ze aan voer in een rubberbootje.

Actie tijdens een onderboei-ronding op de Solent tijdens de RORC Easter Meeting

 Het concept van dit evenement was al een paar jaar geleden bedacht, maar door Covid-19 werd het dit jaar pas voor het eerst gevaren. De coaches, Andrew Palfrey (professioneel zeilcoach), Jermy Smart van North Sails en Tim Thubron van de RORC voeren met drones en camera’s rond boeien en achter de verschillende deelnemers aan om de trim in beeld te krijgen. Aan het eind van elke dag werden met de hele vloot de camerabeelden nabesproken op de Royal Ocean Racing Club in Cowes. Op de beelden bij boeien waren de manoeuvres goed te zien en te vergelijken met de concurrenten. Kleine dingen zoals bemanningsleden die te vroeg uit de rail zijn, worden daardoor duidelijk zichtbaar. Bij grotere fouten, zoals het verkeerd hijsen van een genaker, kon makkelijk gezien worden waar de fout begon. Voor de voordekkers (Finn Kribbe en Bouwe van der Weijden) en de pit (Pieter Henken en Laurien Waller) van het team waren dit de beelden waar het meest van geleerd werd, maar ook wat geprobeerd werd te voorkomen. Een verkeerde set terug zien is leerzaam, maar het liefst wordt er foutloos gezeild natuurlijk. Voor het speedteam, of de trimmers (Ole van der Vorm, Max Wilmink en Shivam Ramdas), waren de beelden van de verschillende trim settings op de boten interessant. De samenwerking tussen het grootzeil en de fok is beter te zien van achter de boot dan op de boot. De beelden gaven het speed team de kans om hun eigen set up te vergelijken met die op andere boten. Hierdoor was er een in de loop van het evenement duidelijke stijging zichtbaar in de snelheid van de boot aan de wind. De tacticus en navigator (Lars van Stekelenborg en Stan Schouten) konden op hun beurt goed gebruik maken van de beelden bij de start. Waar bij de eerste startjes de meeste boten nog ver onder de lijn lagen, werd aan het eind van het evenement scherp gestart. Overal resulteerde deze groei in een tweede plek voor ROST II, enkel verslagen door de boot Dark ’n Stormy, een GP42 met als tacticus oud-Olympisch zeiler en Ocean Race zeiler Ian Walker. Een leerzaam evenement dus, om het seizoen mee te beginnen.

Trim analyse tijdens de RORC Easter Meeting in Cowes

De Van Uden Ker46 tijdens de Van Uden Reco Regatta op het Haringvliet

Na de RORC Easter Challenge werd de boot weer terug het Kanaal over gevaren voor het evenement van de boot: de Van Uden Reco in Stellendam. Dit evenement is voor ROST een uitgelezen kans om de manoeuvres te testen, doordat het water bij Stellendam op veel plekken te ondiep is voor de van Uden Ker46 en de baantjes kort zijn. Het is daardoor een lastige wedstrijd om te winnen, want in baantjes van maximaal drie kwartier, moet er minstens 12 minuten gewonnen worden op nummer twee volgens de rating. Doordat de baantjes relatief klein zijn voor de Ker46 en er 20 knopen wind stond tijdens het hele evenement, is het voor de bemanning van ROST II een wedstrijd waarbij drie kwartier lang gerend moet worden. Na twee dagen zeilen stond ROST II 1e in IRC 1 en 2e in ORC 1. Helaas kon de Ker46 de laatste dag niet mee varen, doordat er iets mis was met het materiaal. Toch kon iedereen van ROST II opstappen bij andere boten, zoals een Dehler36, een X-43 en drie van het team hebben geholpen op het startschip. Uiteindelijk kon er geen prijs mee naar huis genomen worden, maar het seizoen is gelukkig ook niet voorbij nog.

 De Ker46 lag inmiddels weer lang genoeg in Nederlandse wateren, dus het werd tijd voor de volgende oversteek naar Engeland. Deze oversteek ging in wedstrijdvorm en was de Vuurschepen Race met aan boord Koen Lockefeer van Eclectic, een van de ROST partners. De race van 133nm naar Harwich startte ‘s avonds een paar uur voor zonsondergang in Scheveningen met een kort stukje aan de wind naar een losse boei. Hierna werd even de genaker gehesen voor het laatste stukje downwind in de komende 18 uur om vervolgens reachend met de code zero naar Windpark Luchterduinen (en om Windenergiegebied Hollandse Kust) te zeilen. Hierna begon de oversteek naar Harwich pas echt. Vanaf dat moment is enkel aan de wind naar de finish gezeild zonder al te veel manoeuvres. De strategische opties waren los van een aantal tacks beperkt door de hoek van de wind en een “Trafic Separation Sceme” (TSS). De achtervolgende boten zaten doordat ze langzamer voeren in een ander windveld en konden door een winddraaiing wel nagenoeg in een keer richting de finish varen. Door deze winddraaiing kon het team, ondanks dat de juiste tactische keuzes gemaakt waren en er hard gevaren was, alleen de line honours behalen. Na iets meer dan twintig uur varen was de finish met vlagen van 30 knopen wind in de haveningang van Harwich. Hierna is het team doorgevaren naar Ipswich, waar ze de dag na de finish hebben genoten van de traditionele Pinn Mill lunch bij het legendarische restaurtant de Butt & Oyster. De rest van de tijd is er geklust aan de boot om deze klaar te maken voor de start van de North Sea Race twee dagen later.

De Van Uden Ker46 vlak na de start van de Vuurschepen race op weg naar Harwich UK

 Voor de terugweg naar Nederland werd de North Sea Race gevaren. Hierbij werd de startgroep van  IRC1/ORC1 aangevuld met wat Engelse jachten, waaronder de CF520 Oystercatcher XXXV wat zorgde voor close racing en een boot op de horizon om te proberen in te halen. Het was lang onduidelijk hoe het weer zich voor deze race zou gaan ontwikkelen. Met een windstil stuk en mogelijke draaiingen van meer dan 180 graden. Uiteindelijk werden het twee lastige windtransities waarbij de wind sinds de start in de middag meer dan 720° graden is gedraaid. Het team is deze transities snel doorgekomen en lag nog binnen een uur van de normaliter veel snellere Oystercatcher XXXV bij de Smith’s Knoll Buoy. Vanaf dat punt was het nog 60nm downwind richting IJmuiden. Met 25 knopen wind en golven werd er in het pikkedonker gevaren, een cadeautje voor iedere zeilliefhebber en specifiek voor het jarige teamgenootje Max. Uiteindelijk werd er om 09:00 gefinisht als tweede boot van de race. Moe maar blij werd de boot schoongemaakt en leeggehaald, om vervolgens thuis de avond slaap in te halen. De volgende dag werd het resultaat bekend gemaakt van de race bij de prijsuitreiking in de Jachtclub van Scheveningen. Hier kon ROST II dan eindelijk genieten van een welverdiende eerste plek en mochten ze de prijs voor 1e IRC 0, 1e ORC 1, 3e ORC overall en 2 IRC overall mee naar huis nemen. Een succesvolle oversteek van het Kanaal dus!

De North Sea Regatta begint van oudsher met twee offshore wedstrijden van en naar Engeland, om de Engelsen op te halen voor de North Sea Regatta de week erop in Scheveningen. Het ROST II team is klaar voor de inshore wedstrijden in hun thuishaven Scheveningen. Als ze de stijgende lijn doorzetten kunnen hier nog mooie titels gewonnen worden. Daarna gaat het team, je raadt het al, weer het Kanaal over voor de UK Nationals en de Round the Isle race. Dus hou je oog op deze website en onze sociale mediakanalen voor een update over de resultaten!                                                    -

Laurien Waller