Einde seizoen in zicht!
Laurien
Het begint koud te worden buiten, en na een lange en warme zomer betekent dit het einde van het volle programma van 2022 voor ROST II. Het wedstrijdschema heeft ROST II dit jaar vele zeilmijlen opgeleverd langs de Nederlandse kust, maar ook is er naar Engeland, België en zelfs Noorwegen gevaren. Om het seizoen af te sluiten heeft het piekevenement van 2022 plaatsgevonden: het EK IRC in Breskens.
Na twee jaar bijna geen wedstrijden gevaren te hebben wegens het coronavirus, kon ROST II dit seizoen eindelijk los gaan. Twee jaar lang heeft het team getraind, aan teambuilding gedaan en geklust aan de boot, om vervolgens wedstrijd na wedstrijd afgelast te zien worden. Gelukkig konden er hier en daar wat wedstrijden gevaren worden, zoals twee keer de Kielerwoche in Duitsland, de Bruine Bank race en de Breskens Sailing Cup. Met slechts deze vier evenementen in twee jaar tijd begon ROST II aan hun laatste seizoen in deze samenstelling. De coach, Gerd-Jan Poortman, had een volle planning gemaakt voor 2022 waarbij het team kon laten zien wat er geleerd is de afgelopen twee jaar. Met de volledige focus van ieder teamlid is het seizoen vliegend van start gegaan. Ieder van de veertien teamleden stond uiteraard te trappelen om te laten zien wat ROST II kan als ze een Ker 46 tot hun beschikking krijgen. Alle tijd die niet besteed werd aan studie of werk, werd gestopt in het team, of het nou het regelen van het winteronderhoud, klussen aan de boot, werken aan de website of social media, organiseren van team activiteiten of het regelen van de administratie achter de schermen was. Alles om van het laatste seizoen het beste seizoen te maken.
North Sea Regatta
Zo begon het seizoen met de RORC Easter Regatta in Cowes (Engeland), als eerste wedstrijd en opwarmertje van het seizoen. Terug in Nederland werd de van Uden Reco Regatta gevaren, welke helaas wegens materiaalpech niet uitgevaren kon worden. De van Uden Reco Regatta te Stellendam werd opgevolgd door de Vuurschepen race naar Harwich in het Verenigd Koninkrijk en de North Sea Race terug naar Scheveningen. Hierna kwam het eerste serieuze inshore event dat ter voorbereiding van het EK in Breskens werd gevaren: de North Sea Regatta. Na de tocht op en neer naar Engeland zat het team al goed in het wedstrijdritme, en hoefde enkel nog de boot omgebouwd te worden naar de inshore setting voor ze race klaar was. Op de NSR werd er gevaren in het ORC 1 en IRC 1 klassement. Het evenement duurde drie dagen en had wisselende omstandigheden. De skills van ROST II werden hierdoor getest met uitstel wegens te weinig wind, maar ook met een sterkere wind van 20 knopen. De uitstel kwam op de juiste dag van het evenement, want die dag waren er drie bemanningsleden jarig. Hierdoor kon er voor de eerste start taart worden gegeten om het te vieren. Uiteindelijk werden er voor dit evenement vijf wedstrijden gevaren waaronder een coastal. De resultaten van de eerste serieuze inshore wedstrijden op eigen water voor ROST II leverden een derde plek op in de IRC 1 rating en een vierde plek in de ORC 1 rating. Voor het overall resultaat van de North Sea Regatta worden de resultaten van de Vuurschepen race en de North Sea Race meegenomen, hierdoor zijn de uiteindelijke resultaten een eerste plek voor zowel de ORC 1 als de IRC 1 rating. Een veelbelovende start, met ruimte voor verbetering bij de inshore wedstrijden.
RORC UK Nationals IRC
Na de NSR werd het weer tijd voor een oversteek naar Engeland, de inmiddels welbekende route naar Cowes op de Isle of Wight. Hier maakte het team zich klaar voor de RORC UK Nationals, in de IRC 1 class. In een veld van zeven van de snelste boten en sterkste teams uit de omgeving werd er drie dagen gestreden om de nationale titel van Engeland. De concurrentie was pittig doordat de overige teams uit professionele zeilers bestonden met veel ervaring op het vaarwater, de Solent. Omdat een van de vaste teamgenoten wegens persoonlijke omstandigheden helaas niet mee kon met de wedstrijd werd een lokale jonge zeiler ingeschakeld om mee te varen. Dit betekende dat er in het Engels gecommuniceerd moest worden om te zorgen dat Jack, de betreffende zeiler, mee kon in het hoge tempo van het team. Op de eerste dag kon ROST II zich maar moeilijk laten zien tussen het veld van Fast40’s, waardoor er in de eerste wedstrijden slechts een vierde plek werd behaald. De tweede dag liet een stijgende lijn zien met als beste resultaat een tweede plek. Op de derde en laatste dag is het zelfs gelukt om de verder ongeslagen winnaar Ran, een Fast40+, te verslaan en een eerste plek te varen. Hierdoor werd het eind resultaat een derde plek op het podium, voor het team van Bouwe Bekking die voer op de Fast40 Elvis. Hierna werd er afscheid genomen van de van Uden Ker 46, die achter bleef in Cowes voor de volgende wedstrijd, the Round the Island, terwijl het team voor wat rust op en neer naar huis ging.
Round the Island en Colin Archer Memorial Race
De volgende twee evenementen, de Round the Island race en Colin Archer Memorial race, konden eindelijk weer gezeild worden met een van de eigenaren van de boot, Patrick van ‘t Hoff. Na twee jaar Covid-19 was iedereen uit het team blij om hem terug te zien op de boot, zeker in combinatie met zijn gasten. De RTI en CAM zijn twee wedstrijden met een rijke geschiedenis en daardoor wedstrijden die elke zeiler gevaren wil hebben. Allereerst de Round the Island, een wedstrijd rond de Isle of Wight van 50nm die voor het eerst werd gevaren in 1931. Aan de start van deze wedstrijd verschijnen meer dan 1.400 boten en het is daarmee een van de grootste wedstrijden ter wereld. Op de dag van de start stond de wind uit het westen met een sterkte van 15 tot 20 knopen. Ideaal zeilweer voor de Solent en in 5 uur en 15 minuten is het team rond het eiland gevlogen. ROST II voer mee in de IRC 0 class en heeft met deze bijzondere samenstelling van bemanningsleden alsnog een achtste plek van de 32 boten in deze klasse en een negende plek van de 312 boten in de IRC overall ranking weten te bereiken. Na de Round the Island werd de boot terug naar Nederland gebracht en wel naar het pittoreske Lauwersoog voor de start van de Colin Archer Memorial race. Deze race neemt de deelnemers via de Waddenzee, Noordzee en het Skagerrak mee op een tocht van 450nm naar een klein plaatsje in Noorwegen, Staveren. De race bestaat al twintig edities lang en is begonnen in 1982 ter ere van Colin Archer, een van de belangrijkste jacht- en schepenbouwers in de 19e eeuw. In totaal heeft het team, bestaande uit ROST II zeilers en gasten, er 55 uur en 55 minuten over gedaan, en is daarmee als eerste boot met line honours over de finish gegaan. Zoals de ervaren CAM racers aan boord gewend waren viel het stukje voor de finish alle wind weg, waardoor de laatste mijlen in zicht van de haven nog een halve dag duurde. Voor de Ker 46 van Uden was er deze wedstrijd een extra uitdaging. Doordat er iets fout was gegaan bij het laden van de accu’s moesten ze de laatste twaalf lange uren puur op gevoel zonder de feedback van meters varen. Desondanks was het een mooie tocht!
Cowesweek
Omdat het EK in Breskens een inshore wedstrijd is, werd na deze wedstrijden van langere afstanden de focus teruggebracht naar de kortere baantjes. Het aftellen naar het EK was begonnen en als generale repetitie werd de Cowes week in Engeland gevaren. Daarom werd de Ker 46 vanuit Noorwegen met een tussenstop van een paar dagen in Scheveningen gelijk door gevaren naar Engeland. In Engeland stapte twee vertrouwde ROST I zeilsters op, en het team was weer compleet. Cowes week is een groot evenement, waarbij het hele eiland op zijn kop staat en het makkelijk is om afgeleid te raken. Daarom werden er van te voren afspraken gemaakt over wat het team van dit evenement verwachtte en wat ze er uit wou halen. Het evenement duurde zeven dagen, met elke dag een wedstrijd. De wedstrijden zelf leidde ROST II kriskras over de Solent. Op zijn Engels worden dit ‘round the cans’ wedstrijden genoemd. Dit zorgde voor korte rakken met gekke windhoeken, veel zeilwissels en korte termijn beslissingen. Op de Solent staat bovendien behoorlijk wat stroming, waardoor elke meter richting de ondiepe kustlijn winst is, en waar de navigator en tacticus rekening mee dienen te houden. Daarnaast waren wederom de snelste boten in de Solent volledig bemand door professionele zeilers aanwezig met onder wie oud-Olympisch zeiler en Ocean Race zeiler Ian Walker. Deze omstandigheden en goede concurrentie zorgden voor spectaculair zeilen, met tack duels onder de kustlijn van Engeland, vier 40+ voet boten downwind planerend tussen de kleinere bootjes en gevechten voor het beste plekje op de startlijn. Een leerzaam evenement, waarbij ROST II het als jeugd team kon opnemen tegen een toppers uit de zeilwereld. Na een harde strijd elke dag te leveren op het water, is de van Uden Ker 46 uiteindelijk op de vijfde plaats gefinisht met als beste resultaat een derde plek. Tevreden over hoeveel er geleerd was werd de boot vergezeld door dolfijnen terug gebracht naar Breskens in Nederland in afwachting van het EK. De generale repetitie hoort immers niet gewonnen te worden, dat brengt ongeluk voor het volgende evenement.
E.K in Breskens
Dan het evenement waarvoor het hele seizoen getraind is: het Europees Kampioenschap in eigen land. Om voorbereid aan het evenement te beginnen, verzamelde het team zich een week van te voren al in Breskens. Hier konden de laatste trainingen gezeild worden om de puntjes op de I te zetten. Coach Gerd-Jan had geregeld dat een van de beste zeilers ter wereld, namelijk Olympisch, Volvo Ocean Race en America’s Cup zeiler Dirk de Ridder, een dagje aan boord stapte om mee te trainen met ROST II. Deze training is gebruikt voor het perfectioneren van de gijp en alle tips van Dirk werden door het team snel opgenomen en toegepast. Daarnaast had het team extra gedetailleerde stroommodellen ter beschikking gekregen op basis van weermodellen met dank aan Deltaris. Deze werden getest in het wedstrijdgebied samen met de dieptes van de verschillende platen. Op de rustdag voor het evenement kwam er een cameraploeg mee aan boord om de nieuwe zeilpakken van Gill vast te leggen die voor dit evenement speciaal geleverd waren. Volledig van uitrusting voorzien en voorbereid stond het team klaar voor de start van de eerste wedstrijd. Het doel voor het evenement was: in de top 3 eindigen. Het veld bestond uit meerdere interessante boten waaronder Baraka, een Ker 43, een Cape 31 overgevaren uit Engeland, een Mills 41 en de INO XXX 42. Op basis van rating moest de Ker 46 voor alle overige teams finishen, met soms wel een voorsprong van 10 minuten in een uur. Meestal werd er een up-down baantje gevaren, maar de eerste dag werd er een coastal gevaren. ROST II finishte op rating op een tweede plek bij deze coastal. Het evenement begon gelijk spannend, doordat er bij de start van deze eerste coastal wedstrijd een incident plaats vond met een van de andere boten. Het moest zo zijn dat nou net de commodore van de RORC de eigenaar van deze boot was. Dit leidde tot een protest, die door ROST II verloren werd. Doordat de coastal niet aftrekbaar was en dubbel telde leek het kampioenschap onhaalbaar. Gelukkig wisten de navigator en tacticus op basis van nieuw bewijs in de vorm van beeldmateriaal het protest opnieuw te openen, en uiteindelijk toch te winnen voor het team. Zo kroop ROST II net door het oog van de naald, en werd het opnieuw mogelijk om het kampioenschap in huis te halen. De strijd hierom speelde zich gelukkig voor de rest van het evenement op het water af. De moeilijke draaiwinden op de Westerschelde en onder de kust bij Vlissingen zorgde voor lastige tactische beslissingen. Daarnaast was de grootste concurrent niet de Ker 43 of de INO XXX die altijd in de buurt voeren van het ROST II, maar een Beneteau 47.7 genaamd Moana. De Moana voer onder spinaker in plaats van een genaker zoals de Ker 46 en finishte gemiddeld zeven minuten achter het ROST. Hierdoor was het lastig om de directe strijd aan te gaan met elkaar. Tot op de laatste dag van het evenement werd er gestreden voor de eerste plek en de Europese titel. Uiteindelijk mocht het ROST II heel tevreden afsluiten met een tweede plek. Het doel was behaald en dat is zeker gevierd!
Al met al is het laatste seizoen van ROST II met succes afgesloten. Na twee jaar stil zitten door Corona zijn het laatste jaar de gemiste wedstrijden meer dan ingehaald en kunnen de ROST II zeilers terugkijken op een mooie tweede cyclus van het ROST-project. Voordat de boot er deze winter uit gaat voor onderhoud, worden de partners van de ROST businessclub zoals Eclectic bedankt door middel van mooie zeildagen voor de kust van Scheveningen. Als afsluiter van het seizoen wordt de Antwerpen Race gevaren met onder andere de partners van Uden, Eclectic, Dutch Sail, North Sails, Smart Rigging, Meltemi Investments en (oud)bestuursleden van de Maas. Hieronder kunt u nog een overzicht vinden met de resultaten van het afgelopen jaar, en dan rest het mij enkel nog om u te bedanken voor het lezen van mijn artikelen over het ROST. We zien jullie graag volgend seizoen weer op het water, of het nou als concurrent is of als deel van de bemanning!
Resultaten Seizoen 2022
RORC Easterchallenge 2e IRC 0
Van Uden Reco Regatta 2e IRC 1, 6e ORC 1
Vuurschepen Race 4e IRC 1, 5e ORC 1, Line honours
North Sea Race 1e IRC 1, 1e ORC 1
North Sea Regatta 1e IRC 1, 1e ORC 1
RORC IRC UK Nationals 3e IRC 1
Round The Island 8e IRC 1, 9e IRC overall
Colin Archer Memorial 1e IRC 1
Cowes Week 5e IRC 0
IRC EK Breskens 2e IRC 1
Laurien Waller