ROST 3 is los
Laurien
Al zes jaar wordt de Ker 46 Van Uden gezeild door jong Nederlands talent. Twee lichtingen hebben hier elk in drie jaar tijd vele mijlen, wedstrijden en trainingen op mogen varen. Nu is er weer plaatsgemaakt voor een nieuwe lichting.
Het begin
Op 3 februari kwamen nieuwe potentiële ROST-zeilers bijeen op de zeillocatie op de Kralingse Plas. Veel nieuwe gezichten, nieuwe indrukken en ook wat gezonde zenuwen. Bij deze avond konden wij kennismaken met het project en onze eventuele toekomstige teamgenoten. Gerd-Jan Poortman nam het woord en vertelde over de unieke kansen die ons geboden worden en ook de toewijding die van ons ieder gevraagd zal worden. Bij de borrel daarna waren glunderende ogen te zien en was het enthousiasme bijna tastbaar toen we andere zeilers daar spraken. Na deze vergadering konden we binnen een week aangeven of wij met volledige toewijding wilden en konden deelnemen aan de nieuwe generatie van ROST. Daar hadden we natuurlijk niet een hele week voor nodig.
Hierna konden we gelijk los. De boot heeft een grote refit ondergaan afgelopen winter en is door een ringetje te halen. Hiervoor moest veel geklust en georganiseerd worden. Vóór de samenstelling van het nieuwe team waren al grote stappen ondernomen, zowel fundamentele als cosmetische wijzigingen. Nieuwe kleur op de buitenkant, nieuw softdeck, een langere boegspriet, een lichtere kiel maar wél nog hetzelfde hefboomeffect behouden; de boot ziet er fantastisch uit. Onze sponsoren hebben ons ongelofelijk gesteund om dit mogelijk te maken, oude ROST-zeilers hebben geholpen en kort na de eerste bijeenkomst stonden dagelijks zeilers van de nieuwe lichting aan dek om te klussen.
Een beetje zeiler weet overigens dat klussen vrijwel nooit zonder tegenslagen gaat. Ook bij deze refit ontkwamen we hier niet aan. Onderdelen die later kwamen en een kluslijst die niet leek te eindigen, het weerhield ons overigens niet om gemotiveerd te blijven. In de tussentijd hebben we onder leiding van Gerd-Jan onze koppen bij elkaar gestoken om een betere kennismaking te doen, de planning en verwachtingen door te nemen en de eerste stappen te zetten voor de teambuilding. Dit vond plaats op de sociëteit aan de Maas, in de met historie overgoten Flyerzaal.
Op 14 april ging de Van Uden te water en werd de mast geplaatst waardoor het weer op een zeilboot begon te lijken. Die dag is stevig doorgeklust om de boot vaarklaar te maken, zodat we de volgende dag, zaterdag 15 april voor het eerst het water op konden.
De eerste mijlen
De eerste trainingsdag was een mooie zeildag met een redelijk stevige bries. Gerd-Jan had de dag opgebouwd in twee delen. Allereerst werd aan wal een les op dek gegeven over onderdelen van de boot, basistermen, maar ook over de risico’s van het varen op grotere boten. Vergeleken met een laser staat natuurlijk veel meer kracht op de lijnen van een boot als de Van Uden. Hier werden ook de startposities bekendgemaakt voor de teamgenoten en met deze toegewezen posities voeren we voor het eerst de haven uit.
Het tweede deel van de dag bestond uit het zeilen. Vol enthousiasme en zenuwen verlieten we de havenmonding en hesen we het grootzeil. Gerd-Jan begon een voor een manoeuvres te introduceren. Eerst kwamen natuurlijk de overstag en gijp aan bod. Hier vertelde hij per positie wat er moest gebeuren. Daarna vertelde Finn Kribbe, die ook in de vorige lichting van ROST het team versterkte als voordekker, wat er moest gebeuren bij het hijsen en binnenhalen van de gennaker. Vanwege de harde wind hebben we dit enkele keren ‘’droog’’ geoefend. Hierbij spraken we uit wat we zouden doen in de bepaalde situatie zonder het daadwerkelijk uit te voeren.
De volgende dag woei het minder hard en werden we versterkt door Jacco Huijgens, om wat extra ervaring aan dek te hebben. Dit was een goed teken voor ons, want nu konden we eindelijk de gennaker voor het echt hijsen. Na een aantal keer oefenen ging dit steeds beter en ook de drop verliep steeds soepeler.
Al met al was dit een mooi weekend waarin we veel hebben geleerd en konden proberen. Het weekend daarop was de Stellendam Regatta, dus hebben we op de woensdag die volgde nog een extra trainingsdag ingepland. Door harde wind hebben we uiteindelijk niet heel veel manoeuvres kunnen oefenen, maar alle beetjes hebben geholpen.
Het weekend van de Stellendam Regatta was eindelijk aangebroken. Vrijdagochtend werd de boot van Hellevoetsluis naar Stellendam gebracht. We hadden nog één trainingsdag voor de wedstrijden begonnen. We moesten echter op tijd het water af om de boot en onszelf klaar te maken voor de seizoensaftrap. In Stellendam was een borrel georganiseerd voor sponsoren, vrienden en familie om de (her)doop van de Van Uden bij te wonen.
Nadat Melanie Post van Ophem de bemanning en de boot een behouden vaart wenste en de bubbels vloeiden, kreeg iedereen de mogelijkheid om de boot te bekijken. Het hele team gaf rondleidingen over de boot en vertelde over hun eigen positie. Met een borrel in de haven sloten we deze geslaagde dag af.
Klaar voor de start
De volgende dag was het tijd om te racen. Omdat we nog met te veel in het team zitten hadden we een wisselschema zodat iedereen kon zeilen. De wissels konden de race observeren in de rib. Om 9 uur voeren we als eerste uit om nog wat manoeuvres door te nemen, zodat we scherp aan de start konden liggen. Het weer had overigens andere plannen. De wind was licht en draaide alle kanten op. Uiteindelijk hebben we twee wedstrijden kunnen varen waar we mooie resultaten hebben neergezet. Daarna gingen we terug naar de haven, zorgden we dat de boot er weer mooi bij lag en genoten van het buffet.
Nieuwe morgen, nieuwe racedag. De tweede dag stond er meer wind, die gedurende de dag ook verder toenam. We konden de geplande 3 races varen en ook het wisselsysteem werd weer gevolgd. Het was een ongelofelijk leerzame dag, vol met goede en sterke momenten, maar ook waar enkele fouten gemaakt werden. Hoewel het maken van fouten niet wenselijk is, hoort het wel bij het leerproces waarin we enorme stappen hebben gemaakt dit weekend.
Het was een enorm geslaagd evenement waarin ROST vijfde werd in de ORC en eerste in de IRC, een veelbelovende aftrap van ROST 3. Na de Stellendam Regatta werd de Van Uden naar Scheveningen gebracht, om ons daarvoor te bereiden voor de eerste offshores, de Vuurschepenrace en de North Sea Regatta. Wij hebben de smaak te pakken en kijken ongelooflijk uit naar de komende 3 jaar!
- Saar van Bemmel