Vooruitblik ROST seizoen 2022
Laurien
2022 wordt voor het ROST een bijzonder jaar. In principe zal dit het laatste jaar van het project zijn. Met als hoofddoel de EK IRC in Breskens eind augustus hebben wij een mooi doel gesteld. In dit stuk nemen we u mee in een vooruitblik op dit seizoen
Zoals u allen weet is het ROST project in 2017 gestart. Na drie succesvolle seizoenen is er een een nieuw lichting van het team gestart, ROST II. Met grote verwachtingen en nog hogere doelstellingen dan het vorige ROST gingen wij in de winter van 2019/2020 aan de slag, met als hoofddoel uiteindelijk de Fastnet in 2021. Echter, waar het bij ROST I allemaal wat meer voor de wind ging, kregen wij als ROST II te maken met tegenslagen. Toen wij in het voorjaar van 2020 ons trainingsprogramma wilde starten kwam onze ‘lieve’ tante corona overgewaaid. De rest is geschiedenis. We konden pas in de zomer beginnen met trainen en nagenoeg alle wedstrijden werden afgelast. In 2021, het jaar waarin het allemaal zou moeten gebeuren op de Fastenet, werd niet het jaar zoals we dat van tevoren hadden verwacht. We begonnen het jaar weer in een lockdown, dus moesten wachten met trainen. Weer gingen de meeste wedstrijden niet door. Uiteindelijk konden we gelukkig wel de Fastnet starten, maar na een onstuimige start vanaf de Solent met wind boven de 30 knopen liepen wij bij the Needles schade op aan de boot waardoor we de race vroegtijdig moesten afbreken. Bij de start van ROST II was de planning dat het project twee jaar ging duren. Vanwege alle tegenslagen is daar gelukkig, met dank aan onze sponsoren, nog een jaar bij gekomen. Dus 2022 wordt dan toch echt ons jaar! Voor komend jaar staat er geen Fastnet op het programma, dus als piekevenement hebben we de Europese kampioenschappen IRC uitgekozen. Dit evenement wordt dit jaar gevaren voor de kust van Breskens. Daar gaan we proberen een zo goed mogelijk resultaat neer zetten om het ROST programma mooi af te sluiten.
Op dit moment staat de boot hoog en droog op de werf bij Yagra in Hellevoetsluis. Hier zijn we druk bezig om de Ker46 van Uden weer volledig klaar te maken voor het komende seizoen. Dat ging dit jaar anders dan normaal, omdat de boat captain, Pieter Henken, op stage was op een kraanschip aan de andere kant van de wereld. Het team moest hierdoor het klussen zonder hem oppakken. Er werd daarom een strakke planning gemaakt, zodat de boot op tijd klaar is voor het volgende seizoen. De boot is rond de kerst al helemaal geschuurd en opnieuw ge-antifouled. Voor het komend seizoen is het kleinere roer geprepareerd. Dit roer is gunstiger voor de rating. Daarnaast worden er standaard klussen uitgevoerd, zoals het servicen van de lieren en het vervangen of repareren van kapotte items. De winter wordt gebruikt om de lijst met kleinere klussen waar in de zomer minder tijd voor is af te werken. Het weekend van 12 februari is toegewijd aan het servicen van al onze zeilen en in de week van 21 februari wordt de boot het water in gekraand, zodat we kunnen beginnen met trainen.
Naast het onderhouden van de boot zijn we als team met elkaar een de slag gegaan. In november hebben we een teamweekend gehad in Friesland. In eerste instantie hebben we hier plezier met elkaar gehad en leuke activiteiten gedaan. Daarnaast hebben we goede gesprekken met elkaar gehad over hoe we als team beter kunnen presteren en de rol van ieder daarin. Dit is een nuttig weekend geweest waarin we met elkaar zijn gegroeid. Hierdoor hebben wij een goede basis hebben gelegd voor het komende seizoen. Halverwege januari hebben we een sessie gehad boven in de teambase van DutchSail. Ruud van der Stroom, onze zeilvoorzitter, was hierbij aanwezig om het seizoen af te trappen. We hebben het tijdens deze sessie gehad over de planning van het komende seizoen en nieuwe strategieën om komend jaar de concurrentie te snel af te zijn. Veder hebben we een wekelijkse zoom-call met elkaar om een update te geven over de huidige klusstatus en andere zaken.
Als we dan in de week van 21 februari het water op gaan, brengen we de boot zo snel mogelijk naar Scheveningen om daar te gaan trainen. Het IRC EK is inshore, wat wil zeggen dat we twee tot vier korte wedstrijden van ongeveer 60 tot 90 minuten per dag varen. Dit betekent veel boathandling zoals boeirondingen, tacks en gybes. Deze handelingen staan centraal in onze eerste trainingen van het nieuwe jaar. Ter voorbereiding gaan we komend seizoen met de boot drie keer naar de Solent om daar wedstrijden te varen. Met Pasen wordt de RORC easter challange gevaren, in juni de IRC nationals en in juli Cowes Week. Verder varen we aankomend seizoen ook wedstrijden op ons eigen water in Nederland, zoals natuurlijk de Van Uden Reco te Stellendam in april. De planning voor komend seizoen ziet er dus als volgt uit:
Programma ROST 2022
26 februari Eerste training, Scheveningen
15-17 april RORC Easter Challenge, Cowes (UK)
22-24 april Van Uden Reco Regatta, Stellendam
24 mei Vuurschepen race, Scheveningen – Harwich (UK)
26 mei North Sea Race, Harwich (UK) – Scheveningen
4-6 juni North Sea Regatta, Scheveningen
10-12 juni IRC UK Nationals, Cowes (UK)
25 juni Round the Island, Cowes (UK)
16-18 juli CAM Race, Lauwersoog – Larvik (NOR)
30 juli – 5 augustus Cowes Week, Cowes (UK)
22-28 augustus IRC Europeans, Breskens
We zijn allemaal gemotiveerd om ondanks de tegenslagen van afgelopen jaren het ROST project goed af te sluiten. We hebben een prachtige planning komend seizoen met mooie evenementen waarin we nog één keer kunnen laten zien wat voor een goed project het ROST is en onze sponsoren trots te maken. We zijn erop gebrand om een goed resultaat neer te zetten in Breskens eind augustus! Blijf ons volgen via de sociale mediakanalen, de website en natuurlijk het Maasnieuws.