Contact Us

Use the form on the right to contact us.

         

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Cervantes Trophy Race (Cowes - Le Havre)

Nieuws

Nieuws

Cervantes Trophy Race (Cowes - Le Havre)

Max Deckers

Cervantes Trophy Race 

Na deelname aan de Van Uden Reco Regatta in april stond op 4 mei de eerste offshore wedstrijd van het seizoen op het programma: de Cervantes Trophy Race van Cowes (GBR) naar Le Havre (FRA). Met Scheveningen als thuisbasis hadden we naast de wedstrijd zelf dus ook twee mooie tochten (van Scheveningen naar Cowes, en van Le Havre terug naar Scheveningen) in het verschiet met de gehele bemanning. Met het oog op de overige offshore wedstrijden in het jaar een mooie kans om gewend te raken aan het leven op zee!

59859600_2340709152617231_5868149233101570048_n.jpg

Op woensdagavond 1 mei vertrokken we na de nodige voorbereidingen richting Cowes. Tijdens de delivery werd, net zoals in de wedstrijden het geval zal zijn, de bemanning opgedeeld in shifts. Dit houdt in dat 4 groepen van 3 man elkaar afwisselen met het zogeheten ‘4 uur op, 4 uur af’ systeem. Dit vergde in het begin wat gewenning maar was erg goed om in ons systeem te krijgen. Na een tocht van iets meer dan 30 uur kwamen we rond 3 uur ’s nachts aan in Cowes. Tijd om snel ons bed in te duiken, want op vrijdag stond weer watertraining op de planning.

Vrijdagochtend zijn we met zijn allen wat gaan ontbijten bij een plaatselijk ontbijttentje. Daarna direct door naar de boot om een en ander te klussen en de boot weer race klaar te krijgen. Na het klussen kwam Peter van North Sails aan boord en konden we uitvaren. Peter was speciaal gekomen om samen met ons te kijken naar onze voorzeilen, de nieuwe Fractional Code Zero en Masthead Code Zero. Beide zeilen zijn vlakke spinnakers die in samenwerking met North Sails ontwikkeld zijn. 

Tijdens de training hebben we onderzocht wat de beste koersen waren met deze zeilen, en hierbij de juiste trim. Hierdoor hebben we veel nieuwe inzichten opgedaan en veel ideeën die we al hadden bevestigd gekregen. Naast de voorzeilen hebben we ook gekeken naar onze nieuwe jib-stick. Hiermee kunnen we onze schoten verder naar buiten brengen en onze fokken nog beter trimmen bij ruimere rakken. Na deze training en de nodige route-planning waren we helemaal klaar voor onze eerste offshore race van het seizoen. 

60293488_2340709142617232_8965857604651712512_n.jpg

De race beloofde met een voorspelde noordenwind van 20 knopen een snelle tocht te worden. Een veld van 140 boten raasde halve wind de Solent uit, met onze startgroep als laatste. Een mooie halve- en ruimewinds rak later – waarin de nieuwe Masthead Code Zero erg goed van pas kwam – lag het merendeel van het veld achter ons en konden wij ons opmaken voor een prachtig voordewind rak van 80 mijl richting de Franse kust.

En een mooi voordewinds rak werd het: met een gemiddelde snelheid van 16 knopen waren we in een mum van tijd bij de Franse kust. Tijdens het opvolgende rak kwam aan de wind een ogenschijnlijk kleine bui op ons af. Het bleek echter een heftigere bui dan verwacht: met windsnelheden tot 40 knopen bezweek het grootzeil met een aantal flinke schuren in het achterlijk tot gevolg. De overige 35 mijl van de race hebben we met een stormzeil (trysail) afgelegd, wat voor de snelheid niet erg bevorderlijk was. We hebben de wedstrijd wel uitgevaren: rond 2 uur ’s nachts werd de finish bereikt, waarna direct koers kon worden gezet terug naar huis.

Op de terugweg bereikten de uitslagen ons, waarmee we positief verrast werden: een 1eplaats in onze klasse, en een 3eplaats overall! Zeker na het lange stuk met het stormzeil hadden we dit niet verwacht. De terugweg, die vanwege gebrek aan gunstige wind voornamelijk op de motor werd afgelegd, bood ons de kans om terug te denken aan de belangrijke momenten in de race, met een aantal leermomenten voor de volgende races. De komende weekends gaan we hieraan werken, om tijdens de Vuurschepenrace en North Sea Race optimaal te kunnen presteren!