Vliegend over de start in Kiel, de eerste offshore van het ROST II
Laurien
Sinds de laatste post heeft de wereld niet stil gestaan. De regels met betrekking tot teamsporten en Corona zijn vanaf juli versoepeld. Gelukkig hebben we met het Rotterdam Offshore Sailing Team de lockdown effectief benut, hierdoor waren we volledig voorbereid om per 1 juli gelijk van start te kunnen gaan. Na een kort overleg met onze sponsoren, gooiden we de trossen los om de gemiste trainingsuren op het water in te halen.
Dat het team het zeilen had gemist was duidelijk te merken, want vanaf juli werd er wekelijks minstens twee dagen met volledige bemanning getraind. Gelukkig had onze coach Gerd-Jan Poortman het zeilen minstens zo erg gemist, want zonder coach kunnen we natuurlijk niet het water op. Door deze vele trainingsdagen hadden we als team een steile leercurve, en was de voortgang elke training zichtbaar. Iedereen leerde zijn positie in de boot steeds beter kennen, en daarnaast kwam de bemanning van ROST I vaak genoeg over de vloer (door de kuip?) om hun expertise met betrekking tot de boot, de Van Uden Ker46, te delen. Naast de professionele kennis van Gerd-Jan heeft Simeon Tienpont een training mee gevaren om ons tips te geven. Zo heeft het team elke training weer stappen gezet, en werd het kernteam gevormd.
Na al die trainingsuren wil je als team niets liever dan meten waar je staat ten opzichte van de concurrent. Ten tijde van ‘social distancing’ is dit lastiger dan voorheen, omdat de veiligheid en gezondheid van de verschillende zeilteams voorop staat en 1,5 meter afstand mogelijk moet zijn. Dit resulteerde in een zoektocht naar wat voor evenement mogelijk was, met N.K.’s die wel of niet doorgingen, evenementen waar met een onvolledig team gestart moest worden, en evenementen in Duitsland of toch Engeland. Uiteindelijk was de kogel door de kerk, en kon het team met dank aan Gill volledig in teamkleding, inclusief mondkapje, aan de start van de Kielerwoche verschijnen. Begin september vertrok de boot naar Kiel, om tegen twaalf andere boten te varen in de ORC klasse voor het Duits kampioenschap. Voor velen van de bemanning was dit de eerste offshore ervaring. Zo konden we kennis maken met in het donker zeilen, een vier-uur-op/vier-uur-af wacht systeem, freeze dried adventure food en het zorgen voor elkaar, de boot en jezelf. Nadat de eerste nacht overleefd was en we het Kieler kanaal achter ons hadden gelaten, is er op de Oostzee nog een nacht doorgetraind.
In Kiel begon het open Duits kampioenschap met een welkomrace van 28 nm. Onze race begon met een volgens de wedstrijdorganisatie van de Kielerwoche ‘perfect start’. Helaas verloren we door een technische fout gelijk na de start onze vergelijkbare tegenstander, een Duits team op een mills 45, uit het oog. Uiteindelijk hebben we de race in 6 uur 29 minuten en 28 seconden gevaren. De volgende drie dagen voeren we drie inshore races per dag. Hierbij was het Duitse team een leuke concurrent, je komt immers weinig andere carbon racemonsters tegen en dit leverde daardoor een mooie strijd op het water. Op de relatief kleine baan van de inshore races hebben we onszelf en de boot hard gepushed en grenzen opgezocht. In totaal zijn er negen races gevaren, waarbij we als beste resultaat een tweede plek hebben gevaren en in totaal op de zevende plek zijn gefinisht. Door de verschillende weercondities van soms 8 knopen naar 28 knopen hebben we als team veel geleerd. We hebben elkaar beter leren kennen, onder andere door de avond sessies van ‘we by me’ onder leiding van Gerd-Jan. Daarnaast hebben we ook de boot beter leren kennen en is het ons duidelijk geworden dat ondanks dat we al ver gekomen zijn, we nog veel moeten trainen om in de toekomst wel die eerste plek te bemachtigen.
De leerzame ervaring van de tocht naar Kiel en de vier wedstrijddagen was nog niet afgelopen of we vertrokken alweer halsoverkop terug naar Nederland om op vrijdag 11 september om 06:00 ’s ochtends aan te komen in Scheveningen. Op diezelfde vrijdag om 19:00 zouden we immers weer starten bij de Bruine Bank race. De broodnodige uurtjes slaap moesten nog even op zich wachten, want na aankomst moest eerst de boot leeg geruimd en schoongemaakt worden, om vervolgens het nieuwe rantsoen in te laden. De stemming zat er na die twee weken samen op de boot te zijn nog steeds goed in, en om 17:30 voeren we de haven weer uit op weg naar de start. De Bruine Bank race is een wedstrijd van 100 nm en is een van de oudste zeilwedstrijden in Nederland. Iedere boot mag zelf kiezen of de baan met de klok mee, of tegen de klok in wordt gezeild en op aanwijzing van onze navigator besloten we de baan met de klok mee te zeilen. Na een goede start volgde een korte upwind met daarna een reach waarbij we met onze fractionele code zero wegvoeren van de groep. De hele nacht door hebben we met veertien man de boot gezeild. Het waren ideale omstandigheden, met 16 knopen wind en milde temperaturen. Vanuit de rail kon je de lichtgevende algen van de boot zien afspatten, en doordat er geen wolkje aan de lucht was, waren er ontelbaar veel sterren te zien. Na 10 uur 7 minuten en 17 seconden denderden we met een bootsnelheid van 16 knopen bij het eerste ochtend licht over de finish. Dat al onze trainingsuren niet voor niets waren geweest hoorde we later die dag tijdens de virtuele prijsuitreiking. Onze eerste prijs was dan eindelijk binnen! We zijn ontzetten blij en trots dat we de eerste plek hebben bemachtigd, en daarbij ook het baanrecord dat sinds 2009 stond hebben verbroken.
De afgelopen zomermaanden zijn in sneltreinvaart voorbij gevlogen. We zijn met ROST II veel gegroeid op zeilgebied, in bootkennis en als team. Door de offshore ervaring en de resultaten in Duitsland weten we dat we nog veel te leren hebben voordat we ons doel om de Fastnet te winnen kunnen bereiken. De komende wintermaanden zullen we door blijven trainen, zodat we er volgende zomer weer sterker voor staan. Graag bedanken we onze sponsoren en onze coach Gerd-Jan Poortman voor de mogelijkheden die het Rotterdam Offshore Sailing Team ons biedt. Tot bij de volgende wedstrijd!