Leven zoals het is: Navigator
Laurien
Met het einde van 2023 voor de deur, blikken we als jong talententeam terug op een fantastisch jaar. Iedereen heeft op zijn of haar manier grote stappen gezet tijdens ons eerste jaar ROST.
Onderdeel van de afterguard
Ik ben Cedric, 25 jaar, student informatica en ondertussen al bijna een jaar navigator aan boord van de Van Uden. Als navigator maak ik onderdeel uit van de afterguard, het groepje mensen die de moeilijke beslissingen maken aan boord. Mijn taak tijdens het zeilen neemt verschillende vormen aan. Tijdens de inshores werk ik voornamelijk in ondersteunde rol aan de tacticus. Hierbij help ik hem met tijden naar de volgende boei, positionering op de baan, laylines en alle mogelijke belangrijke informatie over de wind trends die we zien aan boord. Tijdens offshores, daarentegen, ben ik verantwoordelijk voor het bedenken van de lange termijn strategieën. Hiervoor ben ik vaak achter de laptop te vinden waar ik alle mogelijke data sources, van verschillende weer- en stroommodellen tot huidige windtrends en huidige positionering van onze competitie kan analyseren.
Het leven achter de laptop
Een van mijn belangrijke taken is het monitoren en combineren van alle data aan boord om hier een duidelijk verhaal van te maken. Een van de belangrijkste tools die ik hiervoor gebruik is Expedition. Deze
tool werd gebruikt door verschillende Volvo Ocean Race, America’s cup en Grand Prix Circuit teams. Op dek kan ik de windtrends monitoren, onze positie op de baan en de volgende boeien bijhouden en doorgeven, zodat we onze manoeuvers en zeilwissels tot op de seconden kunnen timen. Dit allemaal vanuit de tablet die ik de hele dag bij mij draag. Het is erg belangrijk dat ik deze informatie correct en op het juiste moment over breng naar zowel onze tacticus als naar onze crew manager, Gerd-Jan.
Tijdens offshores ben ik vaker binnen in de boot achter de laptop te vinden. Op deze laptop heb ik veelal dezelfde informatie als op de tablet, alleen hier kan ik ook routeringen maken en nieuwe weerkaarten downloaden. Met een routering kan ik de snelste weg tussen twee punten uitrekenen. Deze gebruikt de voorspelde wind tussen de twee punten en onze verwachte snelheid per wind richting en kracht, ook wel de polars. Door het op elkaar leggen van deze twee data stromen kunnen we simulatie maken en uitrekenen waar we wanneer zouden zijn. Of dit ook daadwerkelijk lukt hangt vaak af van de correctheid van het weer model en of de rest van het team de boot snel genoeg laat varen!
Data Analyse
Na een hele dag zeilen hebben we vaak grote hoeveelheden aan data verzameld. Dankzij onze partner SailingPerformance hebben we toegang tot de meest professionele tool om data analyses te maken. Deze analyses kunnen we ‘s avonds tijdens onze nabesprekingen gebruiken om verschillende manoeuvres die opvallend goed of opvallend slecht gingen er uit te halen. Daarnaast kunnen we op deze manier verschillende modi testen om te kijken wat wel of niet werkt.
Als gevolg van de upgrades aan de boot, dankzij de refit van vorig jaar, hebben we een grote performance boost gezien. In de downwind resulteerde dit in een prestatieverhoging van 15-20%. Met dank aan SailingPerformance kunnen we met al deze kennis onze polars bijwerken om zo nog betere routeringen te maken in de toekomst.
Al bij al was het een geweldig jaar met veel leer momenten. Het was fantastisch om met zo’n gemotiveerde groep jongeren zulke grote stappen te zetten richting de professionele zeilwereld. Het belooft nog een interessante twee jaren te worden met de nieuwe vin en enkele spectaculaire wedstrijden in ons vooruitzicht. We kijken er naar uit!